• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering? Värt eller inte

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Tja, sitter på hyfsat höga skulder sedan spelproblem sen jag började jobba (2014). Det här landet har haft så sjuka spelregler förr i tiden så det är helt sjukt att jag som 8 åring kunde gå att spela på stryktipset själv, vilket är helt sjukt (inte så konstigt att man hamnade där man gjort)

Nu sitter man där iallafall med höga skulder och villa, sambo 2 barn. Det blir inte många tusenlappar över när räkningarna är betalda om ens någon ibland.

Jag sitter på skulder på ca 800000:- problemet är att min sambo gått in och räddat mig en gång med ett lån på 240000:- pga av mina spelproblem, (totalt ca 1.1 mille) som jag förstått det så kan inte det lånet tas med vid en skuldsanering? Betalar ca 12000:- i månaden för dessa lån och ska göra det i 11år till. Det lånet min sambo sitter på ska man ta över det och vänta med ansökan i något år?

Prövade tester på KFs hemsida och där står det att det finns skäl till att det ska gå igenom.
Villan vi äger är värt 1800000:- och vi har lån på 1300000:- boendekostnad på 8000:- (2600kr amortering, 5600 ränta)

Kommer de kräva att vi säljer huset?
Skriva över det 100% på henne (om det är möjligt innan)?

Skulderna är inte färska har väl haft de flesta i ca 5 år, det känns inte som man kommer någonstans. Varit spelfri i ca 2 år. Alltid betalat mina lån och inga betalningsanmärkningar.

Jag tjänar 38000:- innan skatt och sambon ca 25000:- men är mammaledig nu så får ut kanske 9000:-

Har alltid tänkt att jag ska lösa det här själv eftersom man satt sig i skiten själv men börjar inse att det inte är lönt längre då det kommer drabba min pension osv då man inte kan lägga undan mer än 700kr i månaden. Har insett att det här inte är mitt fel och jag tycker vårt land har varit på tok för sena med spelpaus och spelreglerna som finns idag.

Undrar bara lite vad ni som är i samma sits som mig hade gjort?
Om de flesta av dina skulder uppstått inom 5 år (bortsett fr bolån) så kan det nog ses som färsk skuldsättning.
Som flera påpekat, då du själv säger att du kan betala inom 11 år så kommer det bli svårt att få igenom skuldsanering. Har också känsla av att du är relativt ung vilket ökar dina chanser att kunna betala tillbaka skulderna utan sanering.
Det är du själv som aktivt spelat och tagit lån för det, inte landets fel..
Ang huset, ja de kan tycka att ni ska sälja för att få loss pengar till skulderna. Det visar isf att du gör vad du kan för att minska dina skulder. Och som redan skrivits, att skriva över det på din sambo är inte en bra idé. Då är det garanterat avslag på sanering.
Du skriver om att knappt ha råd med kläder till barnen. Men din sambo kommer väl att börja jobba igen å då ökar ju er gemensamma inkomst. Sen som sagt, second hand, fb marketplace, tradera...Finns otroligt mkt fynd att göra i dessa grupper.
Låter kanske tufft allt som skrivits i tråden som svar på ditt inlägg men skuldsanering är inte lätt att få. Det räcker inte med att vara kval insolvent (vilket du nog tyvärr inte är), det ska vara skäligt oxå.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Om de flesta av dina skulder uppstått inom 5 år (bortsett fr bolån) så kan det nog ses som färsk skuldsättning.
Som flera påpekat, då du själv säger att du kan betala inom 11 år så kommer det bli svårt att få igenom skuldsanering. Har också känsla av att du är relativt ung vilket ökar dina chanser att kunna betala tillbaka skulderna utan sanering.
Det är du själv som aktivt spelat och tagit lån för det, inte landets fel..
Ang huset, ja de kan tycka att ni ska sälja för att få loss pengar till skulderna. Det visar isf att du gör vad du kan för att minska dina skulder. Och som redan skrivits, att skriva över det på din sambo är inte en bra idé. Då är det garanterat avslag på sanering.
Du skriver om att knappt ha råd med kläder till barnen. Men din sambo kommer väl att börja jobba igen å då ökar ju er gemensamma inkomst. Sen som sagt, second hand, fb marketplace, tradera...Finns otroligt mkt fynd att göra i dessa grupper.
Låter kanske tufft allt som skrivits i tråden som svar på ditt inlägg men skuldsanering är inte lätt att få. Det räcker inte med att vara kval insolvent (vilket du nog tyvärr inte är), det ska vara skäligt oxå.
och de behöver inte vara oroliga för att behöva sälja huset om de på egen hand får ner skulderna. Ekvationen är inte omöjlig. Så tufft ja. Omöjligt Nej.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Säljer ni huset så blir det ju mycket som kan gå till skulderna och de 11 åren kommer inte vara 11 år längre så då blir det ännu tuffare att gå igenom en sanering
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
och de behöver inte vara oroliga för att behöva sälja huset om de på egen hand får ner skulderna. Ekvationen är inte omöjlig. Så tufft ja. Omöjligt Nej.
Precis så. Är huset viktigt så kanske dessa 11 år är värda att kämpa igenom trots allt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Precis så. Är huset viktigt så kanske dessa 11 år är värda att kämpa igenom trots allt.
Antagligen kommer det att gå betydligt snabbare när frun börjar jobba och om de börjar med snöbollsmetoden och på sikt även planerar för ett samlingslån.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Låter ju som att huset är värt mer än vad lånen ligger på?

Det går inte att baka in det lån hon står på, samt ev fler lån du står på i huslånet, att du står för den ökade utgiften på huslånet?

Har du mycket smålån/krediter?
Eller är det ett stort lån du har?

Personligen tror jag inte du är aktuell för skuldsanering.
Däremot kanske ni kan lägga om lånen. Du kanske kan skaffa extrajobb osv.
 

Baklänges

V.I.P
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
302
Mottagna reaktioner
199
Poäng
366
Det finns många strategier för att beta av lånen. Snöbollsmetoden är en väl beprövad metod där man helt enkelt ordnar lånen minst till störst. Därefter betalar du det minsta lånet först och frigör således pengar för nästminsta lånet osv.
Många brukar köra en intensiv period där man attackerar de minsta lånen genom att jobba mycket övertid och således kan betala av dem snabbt. Viktigt är att INTE fokusera på räntor i denna metod, men orkar man så omförhandlar man osv @Myra har erfarenhet av det.

Många bygger även en akut buffert om ca 5-10.000kr för att gardera sig mot oförutsedda utgifter. Denna buffert bygger man INNAN man attackerar lånen och bör också ske snabbt (3 månader ca). Under tiden man spara på sin buffert så betalar man endast minimumbelopp på lånen.

Ni är två och du får räkna med att dra ett hästlass för att det här ska fungera, speciellt om hon går på föräldraledighet. Det betyder: inga resor, ingen lyxkonsumtion, skriva budget som ni följer och sätt upp realistiska mål för er ekonomi.

Kom ihåg att det är barnen och hälsan först. Dvs jobba inte ihjäl dig.

Jag kan relatera till att ha det riktigt tight med pengar, men jag tyckte aldrig att jag saknade någonting för mig och barnen - finns mycket gratisaktiviteter, man kanske får omprioritera semesternöjen, kläder finns att köpa både billigt i andra hand eller i outlet butiker, låta linssoppa och korv med makaroner få bli vardagsmat osv.

Min ekonomi kraschade helt nyligen pga omständigheter som jag själv inte kan råda över. Jag valde därför att släppa till kfm för att prioritera min hälsa, det är också okej. Ibland behöver man också en pause.
 

Addec

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Februari 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Om jag förstår rätt så blir du skuldfri om 11 år genom att betala av dina lån. Stämmer det så skulle jag tro att du inte räknas som kvalificerad insolven, dvs kronofogden bedömer att du kan bli skuldfri på egen hand och inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är individuellt men är det så att du kan bli skuldfri inom 15 år så räknas du inte som kvalificerad insolvens.

Skulle även avråda dig ifrån att skriva över din del av huset på din sambo. Gör du det och söker om skuldsanering kan du nog glömma att bli beviljad på många år. Att ge bort en tillgång istället för att sälja den och därmed betala av del eller hela din totala skuld är inte att göra allt man kan för att bli skuldfri utan tvärtom.

Fattar att du har det jävligt tufft, själv är jag inne på min trettonde år med lånekostnader just nu på ca 16 500kr/mån och det utan bolån och scn, har haft kostnader på 27 k/mån för bara lån. Så jag vet hur det är att inte ha några pengar, inte bara för kläder men knappt för att köpa mat. Så du är inte ensam. Här är vi många som sitter i samma båt.
Jag blir bara lite bekymrad när du säger att det är "landets" fel att du är i den sitsen du är. Inse att det är du och ingen annan som har satt dig och din familj i den tuffa situationen. När du gjort det så sätt dig ner och gör upp en plan på hur du ska ta dig ut ur eländet.
Gör en så detaljerad planering som möjligt, olika poster för när det kommer behövas regnkläder och stövlar till barnen, vinteröveraller, födelsedagar, inkomster in, utgifter ut, vänd på varenda sten vad det finns som ni kan göra. Planera allt som har med inköp att göra. Dagens secondhand butiker säljer fina kläder för en liten peng. Extrajobb rekommenderas! Kika på snöbollsmetoden som är ett kraftfullt verktyg för att minska sin belåning. Sälj allt du kan och betala på lånen.
Och skulle du söka skuldsanering längre fram så ökar dina chanser när du kan påvisa att du gjort allt som är i din makt att minska på lånen.

Dock är det tveksamt att du får skuldsanering, om du utan särskild ansträngning blir av med lånen på 11 år.
Tack för bra svar. Det är självklart jag som ställt till med det här, det är inte så färskt utan jag har spelat sedan jag var 8 år och skulderna börja väl komma när jag fyllde 18år, är 30 år nu. Har läst lite om snöbollseffekt? Vad menas med det? Jag har 2 utav lånen på sevenday där finns det möjlighet att ta betalfrimånad 3 gånger per år (det är typ de som räddar mig i vissa tuffa situationer).
Jobbar från 6-17 varje dag så extra jobb på helg kan ju eventuellt aktuellt men inte så roligt då man vill umgås med barnen då det inte blir så mycket i veckorna.

Det jag menar bara att vissa institut och spelbolag tog extremt lite ansvar innan 2021(?) då det kom nya regler. Hur det är möjligt att sätta in 200000kr på en månad på en spelsida utan att få en fråga vart pengarna kommer ifrån t.ex. vad som helst du fattar vad jag menar. Varningsklockor ringer ju det är ju inte normalt :)
 

Addec

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Februari 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Vart kan man se hur länge man haft skulder osv? Åren går ju jävligt fort så jag har inte så bra koll kan till o me va att ja haft de flesta i mer år än vad jag skrivit.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack för bra svar. Det är självklart jag som ställt till med det här, det är inte så färskt utan jag har spelat sedan jag var 8 år och skulderna börja väl komma när jag fyllde 18år, är 30 år nu. Har läst lite om snöbollseffekt? Vad menas med det? Jag har 2 utav lånen på sevenday där finns det möjlighet att ta betalfrimånad 3 gånger per år (det är typ de som räddar mig i vissa tuffa situationer).
Jobbar från 6-17 varje dag så extra jobb på helg kan ju eventuellt aktuellt men inte så roligt då man vill umgås med barnen då det inte blir så mycket i veckorna.

Det jag menar bara att vissa institut och spelbolag tog extremt lite ansvar innan 2021(?) då det kom nya regler. Hur det är möjligt att sätta in 200000kr på en månad på en spelsida utan att få en fråga vart pengarna kommer ifrån t.ex. vad som helst du fattar vad jag menar. Varningsklockor ringer ju det är ju inte normalt :)
Följ Dave Ramsey på insta så kommer du lära dig massor.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp